Visie & Beleidsplein
Inzicht in de klas: hoe sociometrie sociale relaties in beweging brengt?
Fassaert, I., Bruijn, A.G.M. de, & Kamp, J. van der (2025, januari). Inzicht in de klas: hoe sociometrie sociale relaties in beweging brengt?. LO Magazine 113 (pp. 40 - 42)
Tijdens de les bewegingsonderwijs is vaak al snel duidelijk wie de populaire leerlingen zijn. De controversiële, afgewezen of genegeerde leerlingen blijven echter nogal eens onopgemerkt. Meer inzicht in de zichtbare en verborgen sociale relaties is essentieel voor het versterken van het groepsklimaat, het bevorderen van samenwerking en het creëren van positieve ervaringen voor alle leerlingen. Sociometrie biedt de mogelijkheid om de sociale relaties in de klas zichtbaar te maken. In dit artikel bespreken we wat sociometrie inhoudt, hoe je het kunt toepassen in de klas, en hoe je de resultaten kunt gebruiken.
sociale relaties, sociometrie, sociale positie, groepsdynamiek
Uitgever(s): KVLO,
Download(s)
Fassaert - Inzicht in de klas hoe sociometrie sociale relaties in beweging brengt - KVLO
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Ilona FassaertAnne de Bruijn
John van der Kamp
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.