Visie & Beleidsplein

Meerstemmig bewegen

op weg naar een cultureel bewust bewegingsonderwijs

Pouwer, E.L., Janssen, M., Flux, E., & Schaatsenberg-Zaitouni, P. (2025, november). Meerstemmig bewegen: op weg naar een cultureel bewust bewegingsonderwijs. LO Magazine 113 (pp. B59 - B62)

Aansluitend op het bonusartikel “Maar ik heb geen cultuur” in dit magazine, waarin de nadruk lag op zelfreflectie en bewustwording van de docent, richt dit artikel zich op de volgende stap
hoe vertaal je dat bewustzijn naar de praktijk van het bewegingsonderwijs?  In steeds meer gymzalen zien we een rijke mix aan leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Leerlingen brengen uiteenlopende ervaringen, waarden en beweegtradities mee. Toch blijkt uit onderzoek dat niet alle leerlingen zich even betrokken voelen bij het bewegingsonderwijs. Vooral leerlingen met een andere cultuur dan de dominante cultuur haken soms af, omdat de manier van lesgeven en de inhoud van de lessen weinig aansluiten bij hun culturele referentiekader (Robinson et al., 2016). Dat roept een belangrijke vraag op: hoe kunnen we bewegingsonderwijs zo vormgeven dat alle leerlingen zich gezien, gehoord en gemotiveerd voelen om mee te doen? 

cultureel bewust lesgeven, diversiteit, funds of knowledge, identiteit, gelijkwaardigheid

Uitgever(s): KVLO,

Download(s)

Pouwer - Meerstemmig bewegen - KVLO

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Eva-Luca Pouwer
Mirka Janssen
Eline Flux
Pim Schaatsenberg-Zaitouni

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.