Visie & Beleidsplein

Wat bewegingsonderwijzers beogen

Verweij, K. (2025, november). Wat bewegingsonderwijzers beogen. LO Magazine 113 (pp. B66 - B72)

Al enige tijd heet ons vak ‘Bewegen en sport’. Jeugdigen bewegen niet alleen op school maar ook in de sport. Op school lijkt het verbeteren van het bewegen door het merendeel van de leraren gezien te worden als de centrale inhoud van het vakgebied. Het vak wordt daarom ook wel ‘bewegingsonderwijs’ genoemd. Toch blijkt uit allerlei publicaties in LO Magazine dat hier in de wereld van de lichamelijke opvoeding verschillend over wordt gedacht. Lees bijvoorbeeld hoe leerplanontwikkelaar Jacob Nienhuis in een artikel over de  conceptkerndoelen (2025) beschrijft hoe naast het leren bewegen van leerlingen ook andere doelstellingen worden nagestreefd: een meervoudige deelnamebekwaamheid, kennis over de beweeg- en sportcultuur en de ontwikkeling van een beweegidentiteit. Achtereenvolgens hebben deze bedoelingen een sociale, cognitieve en psychologische kleur en lijken ze de ruimte die er is voor het verbeteren van het bewegen in te perken. Deze veronderstelling wordt in dit artikel uitgewerkt.

pedactiek bewegingsonderwijs, intrinsieke en extrinsieke doelstellingen, instrumentalisering van bewegen

Uitgever(s): KVLO,

Download(s)

Verweij - Wat bewegingsonderwijzers beogen - KVLO

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Karel Verweij

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.