Visie & Beleidsplein
Gedragsverandering via campagnes
concept
Renes, R.J., Putte, B. van de, Breukelen, R. van, Loef, J., Otte, M., & Wennekers, C. (2011). Gedragsverandering via campagnes: concept. Den Haag: Ministerie van Algemene Zaken, dienst Publiek en Communicatie.
Doel van deze studie is om te onderzoeken hoe de effectiviteit van campagnes kunnen worden vergroot door meer gericht te sturen op gedrag.
Hoewel nog altijd regelmatig campagnes worden gevoerd die het vergroten van kennis of draagvlak als hoofddoelstelling hebben, ligt de focus van dit rapport op campagnes die als hoofddoelstelling hebben om gedrag te veranderen.
De effectiviteit van Postbus 51 campagnes is een aandachtspunt, zoals onder meer blijkt uit de Jaarevaluatie Postbus 51-campagnes 2008. Campagnes van de rijksoverheid zijn succesvol in het bereiken van kennisoverdracht. Veranderingen in houding en gedrag blijken moeilijker te realiseren en met name de effecten op gedrag zijn in het algemeen beperkt. Ministeries hechten daarentegen steeds meer belang aan gedragseffecten en gebruiken dit ook als criterium om de effectiviteit van campagnes te beoordelen. Verder is er binnen de overheid steeds meer aandacht voor het inzicht dat gedrag niet vanzelf in de gewenste richting verandert als je zorgt voor meer kennis en een positieve houding bij mensen. Om gedrag te veranderen moet je je ook echt op gedrag richten.
Uitgever(s): Ministerie van Algemene Zaken, dienst Publiek en Communicatie,
Download(s)
Gedragsverandering via campagnes : concept
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Reint Jan RenesBas van de Putte
Ronald van Breukelen
Joost Loef
Marcel Otte
Charlotte Wennekers
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
campagnegedragsverandering