Wie wordt Sportgemeente van het Jaar 2023 – 2024?

De volgende gemeenten zijn in de race voor de titel Sportgemeente van het jaar 2023-2024: Den Helder, Dordrecht, Etten-Leur, Gorinchem, Haarlem, Maastricht, Smallingerland, Veenendaal, Venray en Vught. Gemeente Gorinchem is regerend Sportgemeente van het jaar en maakt kans om haar titel te prolongeren.

Sportgemeente van het Jaar 2023-2024

Om voor de titel Sportgemeente van het Jaar 2023-2024 in aanmerking te komen, konden gemeenten zichzelf kandidaat stellen. Daarvoor hebben zij gemotiveerd moeten aangeven welke visie de gemeente heeft op lokaal sport- en beweegbeleid én hoe zij dit in praktijk vorm en inhoud geven met de hele gemeente. Hoe zorgt de gemeente er bijvoorbeeld voor dat iedereen die wil sporten ook daadwerkelijk kan sporten? En met welke partijen werkt de gemeente samen om dat te bereiken? Wat doet de gemeente om ervoor te zorgen dat er voldoende sportaccommodaties zijn waarin veilig en prettig gesport kan worden? En zijn dit dan ook duurzame accommodaties? Op dit soort vragen hebben gemeenten antwoord moeten geven bij hun kandidatuur voor de titel. Ook dingen de gemeenten mee naar een extra prijs, namelijk wie het beste initiatief heeft op het gebied van lokaal sport- en beweegbeleid.

Alle inzendingen worden beoordeeld door een speciale commissie met experts uit het veld. Op 4 juli worden 3 genomineerde gemeenten bekend gemaakt. Deze gemeenten worden vervolgens door de beoordelingscommissie tijdens een werkbezoek stevig aan de tand gevoeld waarna er een winnende gemeente uit de bus komt.

Bekendmaking

De bekendmaking van de Sportgemeente van het jaar 2023-2024 en het winnende initiatief gebeurt op het VSG- jubileumcongres in ’s-Hertogenbosch op donderdagavond 26 september.

,

Geplaatst op: 13 juni 2024