Visie & Beleidsplein

Onderzoek naar de kenmerken van netwerkorganisaties

Mestrom, E. (2016). Onderzoek naar de kenmerken van netwerkorganisaties.

Voor de organisaties “Hogeschool van Arnhem en Nijmegen”, “Kenniscentrum Sport” en “Sportinnovatielab Sport en Beweeg” heeft een onderzoek plaatsgevonden over netwerkorganisaties in de sport. Het doel van het onderzoek is om de organisaties inzicht te geven in de belangrijkste kenmerken van netwerkorganisaties die een rol spelen bij het creëren van maatschappelijke impact. Er is een kwalitatief beschrijvend en vergelijkend onderzoek uitgevoerd. Begonnen is met een theoretische verkenning. Vervolgens zijn semigestructureerde interviews afgenomen bij theoretische experts en ervaringsdeskundigen op het gebied van netwerkvorming. Vijf kenmerken van netwerkorganisaties uit de literatuur zijn tijdens de interviews besproken, namelijk ambitie, belangen, relatie, organisatie en proces. Per kenmerk kwam het relatieve belang en de cruciale succesfactoren aan de orde. De resultaten naar aanleiding van de eerste drie kenmerken (ambitie, belangen en relatie) lagen dicht bij elkaar. Bij de kenmerken organisatie en proces liepen de resultaten uiteen. Op basis van de interviews werd de menselijke component als zesde kenmerk toegevoegd. De geïnterviewden vonden het belangrijk te kijken naar welk type leider en welke type mensen nodig zijn voor een succesvolle netwerkorganisatie (menselijke component). Er moet namelijk energie in een samenwerking zitten. De conclusie van het onderzoek is dat de vijf kenmerken met toevoeging van de menselijke component van belang zijn bij het creëren van maatschappelijke impact door netwerkorganisaties.

Uitgever(s):

Download(s)

Onderzoek naar de kenmerken van netwerkorganisaties

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Eric Mestrom

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

netwerken