Visie & Beleidsplein

Het tienerbrein

over de adolescent tussen biologie en omgeving

Jolles, J. (2016). Het tienerbrein: over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam: Amsterdam University Press B.V..

Daan van vijftien is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die domme dingen en lijkt hij zijn smartphone belangrijker te vinden dan zijn schoolwerk? Hoe komt het dat hij eerst minder goed presteert en later zijn achterstand omzet in een voorsprong? Jelle Jolles beschouwt de tienertijd als een periode van kansen en mogelijkheden en ziet de tiener als 'werk in uitvoering'. Tieners kunnen vaak veel verder komen dan we denken. Niet alleen de hersenen, maar ook steun, sturing en inspiratie uit de omgeving zijn bepalend voor hun ontplooiing. 'Het tienerbrein' biedt neuropsychologische inzichten voor ouders, leraren en andere opvoedprofessionals om de tiener beter te begrijpen. Aan de orde komen het cognitief functioneren, het tienerbrein en de hersenfuncties, emoties, sociaal gedrag, de verschillen tussen jongens en meisjes, slaap, sport en meer.

Uitgever(s): Amsterdam University Press B.V.,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Jelle Jolles

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

adolescenten
cognitieve ontwikkeling
hersenen
jongeren
psychologie