Visie & Beleidsplein

Je verweren kun je leren

evaluatie van de Marietje Kesselsprojecten

Weerd, M. de, Voorpostel, M., Diepeveen, M., & Vegt, A.L. van der (2001). Je verweren kun je leren: evaluatie van de Marietje Kesselsprojecten. Amsterdam: Regioplan.

Om de weerbaarheid van jonge kinderen te vergroten, is tien jaar geleden in Tilburg het Marietje Kesselsproject ontwikkeld. Het project is genoemd naar het elfjarige Tilburgse meisje dat in 1900 vermoord werd aangetroffen in een kerk. Het project bestaat uit twaalf lessen, die worden gegeven in groep 7 en 8 van de basisschool. Kenmerkend voor het Marietje Kesselsproject is dat deze lessen worden gegeven door een gespecialiseerde preventiewerker. Een tweede kenmerk is de seksespecifieke aanpak. Jongens krijgen les van een mannelijke preventiewerker, meisjes van een vrouwelijke. In de derde plaats is de training van zowel de mentale weerbaarheid (leren om "nee" te zeggen) als de fysieke weerbaarheid (technieken voor zelfverdediging) typerend voor het Marietje Kesselsproject. De subsidiegever, het ministerie van Justitie heeft onderzoek laten verrichten naar de effecten. Het evaluatieonderzoek is uitgevoerd door Regioplan, onder leerkrachten, leerlingen, ouders en preventiewerkers. Bovendien is onderzoek gedaan onder een controlegroep van scholen die niet aan het project hebben meegedaan. De uitkomsten zijn hoopgevend: weerbaarheid is te leren.

Uitgever(s): Regioplan,

Download(s)

Je verweren kun je leren : evaluatie van de Marietje Kesselsprojecten

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Marga de Weerd
Marieke Voorpostel
Marlies Diepeveen
Anne Luc van der Vegt

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

Marietje Kesselsproject (project)
kinderen
weerbaarheid
zelfverdediging