Visie & Beleidsplein
Vaker op de fiets?
effecten van overheidsmaatregelen
Olde Kalter, M. (2007). Vaker op de fiets?: effecten van overheidsmaatregelen.
Van alle verplaatsingen in 2006 werd meer dan een kwart fietsend afgelegd. Nederland heeft daarmee het hoogste fietsaandeel in Europa. Zowel door de rijksoverheid als op decentraal niveau worden diverse maatregelen genomen om het fietsgebruik te stimuleren. De reden hiervoor is dat men positieve effecten verwacht op het milieu, de veiligheid en de bereikbaarheid. Ook op het gebied van andere beleidsterreinen, zoals de gezondheid, zouden gunstige effecten kunnen worden behaald. Binnen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) bestaat behoefte aan een beter inzicht in de effecten van de maatregelen die worden genomen om het fietsgebruik op korte afstanden te verhogen. Om het inzicht in de effecten van fietsmaatregelen te vergroten, is in dit rapport de meest recente kennis ten aanzien van het fietsbeleid en het fietsgebruik bijeen gebracht. Niet alleen wordt een overzicht gegeven van de mogelijke effecten van fietsbeleid, ook worden mogelijke maatregelen om het fietsgebruik te stimuleren, de belangrijkste verklarende factoren voor het fietsgebruik en de kansen, de potentiële fietsverplaatsingen, in beeld gebracht. Voor dit onderzoek is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande literatuur en inzichten.
Uitgever(s): Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM),
Download(s)
Vaker op de fiets? : effecten van overheidsmaatregelen
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Marie-José Olde KalterTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
beleidfietsen
middelengebruik