Brede SPUK – Update – Bijeenkomsten, profielen en meer

Alle 342 gemeenten hebben een aanvraag ingediend voor de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026, ook wel ‘de Brede SPUK’ genoemd. Met de middelen van de Brede SPUK worden gemeenten in een goede uitgangspositie gebracht om de in het GALA en het Sportakkoord II gemaakte afspraken na te komen.

Regionale contactdagen Brede SPUK – najaar 2024

Om gemeenten te ondersteunen bij de uitvoering van Sportakkoord II en het Gezond en Actief Leven Akkoord, organiseert VSG in samenwerking met diverse partners ook in het najaar van 2024 meerdere bijeenkomsten. In deze regionale contactdagen staat de stap van beleid en plan naar uitvoering en praktijk centraal. Daarbij spelen we zoveel mogelijk in op vragen en thema’s die in de verschillende regio’s leven.

De regionale contactdagen Brede SPUK zijn bedoeld voor beleidsmedewerkers sport, cultuur, gezondheid en sociaal domein, buurtsport- en cultuurcoaches en coördinatoren sport en preventie of Brede SPUK. Ook professionals van (regionale) kennis- en uitvoeringsorganisaties en partners van Sportakkoord II en GALA zijn van harte welkom. Eind augustus volgt een toelichting op het programma, de locatie en de link om je aan te melden.

FAQ’s Brede SPUK, GALA, Sportakkoord II en BRC

Hier vindt u een overzicht van veelgestelde vragen over de akkoorden, de Brede SPUK en GALA/IZA:

FAQ Brede SPUK GALA Sportakkoord II versie 23 mei 2024

FAQ GALA en IZA versie 7 augustus 2023

BRC profielen

In de bestuurlijke afspraken Brede Regeling Combinatiefuncties 2023 – 2026 wordt onder 1b gesproken over 6 profielen die lokaal gehanteerd kunnen worden om de doelen te behalen: de Buurtsportcoach, de Cultuurcoach, de Combinatiefunctionaris onderwijs, de Clubkadercoach, de Beweegcoach en de Coördinator Sport en Preventie.

Om gemeenten en werkgevers houvast te geven bij het aanstellen of aansturen van deze professionals, zijn voor deze rollen profielen opgesteld. Lokaal maatwerk blijft uiteraard altijd mogelijk, zo lang de doelstellingen in de regeling centraal staan en het duidelijk is dat de functionarissen die hieruit betaald worden daaraan bijdragen.

U kunt de profielen hier vinden.

Pilot gecombineerde leefstijlinterventie en de Buurtsportcoach Plus

Vereniging Sport en Gemeenten mag in opdracht van het ministerie van VWS een pilot uitvoeren met een ‘Buurtsportcoach Plus’. Deze Buurtsportcoach Plus is een leefstijlcoach mét verstand van bewegen en is dichtbij, laagdrempelig en toegankelijk. De Buurtsportcoach Plus combineert leefstijlcoaching met het zelf aanbieden van sport en bewegen als onderdeel van de GLI en kan zo bijdragen aan het bevorderen van een gezonde leefstijl en het ondersteunen van deelnemers in het bereiken van hun gezondheidsdoelen.

Geïnteresseerd? Voor 2024 en 2025 zijn er nog voldoende plekken beschikbaar! Lees hier meer over de pilot en meld je aan.

Ondersteuning en kennis

Via de website van het RIVM vindt u verdiepende informatie per doelstelling uit het GALA en Sportakkoord II en een overzicht van kennispartners en ondersteuningsorganisaties. Deze informatie is samen met kennispartijen opgesteld.

Meer informatie over Brede SPUK, GALA en Sportakkoord II vindt u hier.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u contact met ons opnemen op 070-3738055, of een mail sturen naar info@sportengemeenten.nl.

, , , , , , , , ,

Geplaatst op: 31 maart 2023