Visie & Beleidsplein

Bewegen van patiënten met een nieuwe heup of knie

het effect van gelijkenis tussen bron en ontvanger op de overtuigingskracht van een angstaanjagend verhaal

Schreuder, B. (2014). Bewegen van patiënten met een nieuwe heup of knie: het effect van gelijkenis tussen bron en ontvanger op de overtuigingskracht van een angstaanjagend verhaal. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.

Ontwikkelaars van gezondheidscommunicatie maken regelmatig gebruik van fear appeals om mensen te overtuigen en te motiveren. Ook zetten zij hiervoor steeds vaker narratieven in. Narratieven lijken een effectief middel voor gedragsverandering (Hinyard & Kreuter, 2007: 777-778). Volgens Slater & Rouner (2002: 178) heeft gelijkenis indirect invloed op de overtuigingskracht van een narratief. In dit onderzoek wordt bekeken wat het effect is van gelijkenis tussen bron en ontvanger bij narratieve fear appeals. Het gaat hierbij om een effect van gelijkenis op de bewegingsintentie van patiënten met een heup- of knieprothese. Daarnaast wordt onderzocht of narratieve betrokkenheid een mediator is van dit eventuele effect. Naast het effect op intentie wordt aandacht besteed aan het effect van gelijkenis op de attitude tegenover voldoende bewegen. Tot slot wordt er ook gekeken naar de correlaties tussen angst en medelijden en de intentie om voldoende te bewegen.

Uitgever(s): Rijksuniversiteit Groningen,

Download(s)

Bewegen van patiënten met een nieuwe heup of knie : het effect van gelijkenis tussen bron en ontvanger op de overtuigingskracht van een angstaanjagend verhaal

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Bram Schreuder

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

communicatie
gezondheid
lichaamsbeweging
scripties