Visie & Beleidsplein
Bewegingsonderwijs op praktijkscholen
een onderzoek naar de organisatie van bewegingsonderwijs op praktijkscholen en de ervaring van betrokkenen (stagerapport)
Scholten, V. (2015). Bewegingsonderwijs op praktijkscholen: een onderzoek naar de organisatie van bewegingsonderwijs op praktijkscholen en de ervaring van betrokkenen (stagerapport). Utrecht: Mulier Instituut.
Dit rapport is het eindresultaat van een onderzoek naar het bewegingsonderwijs op praktijkscholen. Het doel van dit onderzoek is om de organisatie van het bewegingsonderwijs op praktijkscholen in kaart te brengen en docenten handvatten te bieden om het bewegingsonderwijs voor praktijkschoolleerlingen zo goed mogelijk te verzorgen. Voor de theoretische onderbouwing van het onderzoek is gekozen voor twee modellen: het Human Movement en Sports 2028 (HM&S) model en het ASE-model. Als onderzoeksmethoden zijn observaties en diepte-interviews gebruikt. Leerlingen en gymdocenten ervaren het bewegingsonderwijs positief, zo blijkt uit het onderzoek. Een gebrek aan motivatie, minder vaardige leerlingen en angst blijken een barrière te kunnen zijn voor deelname aan de gymles. Plezier, een haalbaar instapniveau, differentiatie naar niveau, een aangepaste gymzaal en muziek kunnen deelname aan de gymles onder praktijkschoolleerlingen stimuleren. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Mulier Instituut en was onderdeel van de master 'Health and Society' aan de Wageningen Universiteit.
Uitgever(s): Mulier Instituut, Wageningen Universiteit,
Download(s)
Bewegingsonderwijs op praktijkscholen : een onderzoek naar de organisatie van bewegingsonderwijs op praktijkscholen en de ervaring van betrokkenen : stagerapport
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Vera ScholtenTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
achterstandssituatiebewegingsonderwijs
leerlingen