Visie & Beleidsplein
Opleidings- en competentiebeleid in de Vlaamse fitnesssector
sleutel tot succes?
Vos, S., & Scheerder, J. (2011). Opleidings- en competentiebeleid in de Vlaamse fitnesssector: sleutel tot succes?. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
Dit is het zesde nummer in de reeks BMS-rapporten. De BMS-rapporten willen een bijdrage leveren aan het sociaal-wetenschappelijk onderzoek naar beleid en management met betrekking tot sport en fysieke activiteit. De publicaties zijn een product van de Afdeling Sociale Kinesiologie & Sportmanagement van de K.U. Leuven. In samenwerking met De FitnessOrganisatie (DFO) is een onderzoek gedaan naar het opleidings- en competentiebeleid van fitnesscentra in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In dit rapport worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd. Het onderzoeksrapport bestaat uit drie delen. In het eerste deel worden de onderzoeksopzet en het onderzoeksmateriaal toegelicht. Daarnaast wordt op basis van een literatuurstudie inzicht geboden in de verschillende gehanteerde concepten. Het tweede deel geeft de opzet en de resultaten weer van een mondelinge bevraging bij fitnessuitbaters. In het derde deel van dit onderzoeksrapport staat de kwalitatieve onderzoeksbenadering centraal. Enerzijds worden de resultaten voorgesteld van de semigestructureerde interviews met een selectie van fitnessuitbaters en -verantwoordelijken. Anderzijds worden de resultaten gepresenteerd van twee focusgroepen met fitnessuitbaters en sectorale experts. Het onderzoeksrapport wordt afgesloten met een synthese van de belangrijkste bevindingen.
Uitgever(s): Katholieke Universiteit Leuven, Afdeling Sociale Kinesiologie & Sportmanagement,
Download(s)
Opleidings- en competentiebeleid in de Vlaamse fitnesssector : sleutel tot succes?
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Steven VosJeroen Scheerder
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
Belgiëaanleren
fitness
fitnesscentra
kwalitatief onderzoek
onderzoeken
opleidingen