Visie & Beleidsplein

Jeugdmonitor Utrecht

groep 7 en 8 van het basisonderwijs

schooljaar 2013-2014

Koster, E.M., Leij, F. van der, Buren, L.P. van, & Ameijden, E.J.C. van (2014). Jeugdmonitor Utrecht: groep 7 en 8 van het basisonderwijs, schooljaar 2013-2014. Utrecht: Gemeente Utrecht.

De Jeugdmonitor Utrecht is het integrale meetinstrument over de Utrechtse jeugd. Dit rapport geeft een overzicht van de gezondheidsbeleving en het welbevinden van leerlingen uit groepen 7 en 8 van het basisonderwijs, hun gezinsachtergrond, schoolbeleving en vrijetijdsbesteding. Door een selectie van 41 van de 97 basisscholen, evenredig verdeeld over de wijken van Utrecht, is deelgenomen aan de Jeugdmonitor in het schooljaar 2013-2014. Op deze scholen hebben 2.379 leerlingen in oktober en november 2013 klassikaal een vragenlijst ingevuld. Het huidige rapport beschrijft de belangrijkste resultaten van leerlingen die in de stad Utrecht wonen (n=2.330). Dit betreft 35% van de leerlingen die in het schooljaar 2013-2014 in groep 7 of groep 8 van een Utrechtse basisschool zaten. Uit deze Jeugdmonitor kunnen de auteurs concluderen dat het overwegend goed gaat met de Utrechtse jeugd. De gunstige trends van de vorige metingen hebben zich voortgezet en ze zien nieuwe verbeteringen, met name op het gebied van leefstijl. Ondanks dat ze geen ongunstige veranderingen hebben waargenomen, blijven er toch een aantal aandachtspunten. De wijkverschillen en verschillen naar culturele achtergrond zijn groot. Ook zien ze dat leerlingen uit gezinnen met een lage welvaart en leerlingen met een zieke of verslaafde ouder op meerdere onderwerpen ongunstiger scoren.

Uitgever(s): Gemeente Utrecht,

Download(s)

Jeugdmonitor Utrecht : groep 7 en 8 van het basisonderwijs : schooljaar 2013-2014

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

E.M. Koster
F. van der Leij
L.P. van Buren
Erik van Ameijden

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

Utrecht
jeugd
leerlingen
monitors
primair onderwijs