Visie & Beleidsplein
De invloed van extra bewegen tijdens schooltijd op de leerprestaties van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool
een haalbaarheidsonderzoek
Wijst, C. van der (2014). De invloed van extra bewegen tijdens schooltijd op de leerprestaties van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool: een haalbaarheidsonderzoek. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
In deze studie wordt onderzocht op welke manier extra bewegingsactiviteiten geïmplementeerd kunnen worden op de basisschool en wat daar de gevolgen van zijn op de concentratie van leerlingen. Er is gekozen voor twee interventies: energizers, een korte, lichamelijk actieve onderbreking van de les, en actieve kleine pauzes. Uit dit onderzoek blijkt dat het concentratieniveau van de basisschoolleerlingen uit de bovenbouw na deelname aan één van deze twee interventies hoger ligt dan voordat zij hieraan deelnamen. De actieve-pauzeinterventie heeft een grotere invloed op de concentratie op korte termijn en de energizers juist op lange termijn. De leerkrachten zijn over het algemeen positief, maar hebben twijfels over de haalbaarheid van de voortzetting van de interventie zonder de hulp van de onderzoeker.
Uitgever(s): Universiteit van Amsterdam,
Download(s)
De invloed van extra bewegen tijdens schooltijd op de leerprestaties van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool : een haalbaarheidsonderzoek
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Corine van der WijstTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
interventiesleerlingen
leerprestatie
lichaamsbeweging
primair onderwijs
scripties