Visie & Beleidsplein

Effecten van fysieke activiteit op cognitie en de hersenen van kinderen in het primair onderwijs

Hartman, E., Greeff, J.W. de, Verburgh, L., Meijer, A., Fels, I.M.J. van der, Smith, J., ... Visscher, C. (2015). Effecten van fysieke activiteit op cognitie en de hersenen van kinderen in het primair onderwijs. Groningen: Universitair Medisch Centrum Groningen.

Dagelijkse fysieke activiteit is essentieel voor de gezondheid van kinderen en het aanleren van een fysiek actieve levensstijl. Een fysiek actieve leefstijl waarin matig tot intensief wordt bewogen (bijvoorbeeld joggen, stevig fietsen, sporten), draagt bij aan een kleiner risico op overgewicht en gezonde bloedwaarden van cholesterol en glucose ter voorkoming van hart- en vaatziekten en diabetes op de langere termijn. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat matig tot intensief bewegen ook het cognitief functioneren van kinderen positief kan beïnvloeden. Dit rapport beschrijft de voorlopige resultaten van onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit, schoolprestaties en andere cruciale cognitieve functies bij kinderen in het primair basisonderwijs. Het rapport laat op basis van uitgebreid literatuuronderzoek zien wat het effect is van bewegen in de school-setting, en welke vragen nog beantwoord moeten worden in vervolgonderzoek. Het rapport beschrijft tevens de effecten van Fit en Vaardig op School, een onderzoek naar effect van fysiek actieve reken- en taallessen op cognitie en fitheid van kinderen.

Uitgever(s): Universitair Medisch Centrum Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Vrije Universiteit Amsterdam,

Download(s)

Effecten van fysieke activiteit op cognitie en de hersenen van kinderen in het primair onderwijs

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Esther Hartman
Marck de Greeff
Lot Verburgh
A. Meijer
I. van der Fels
J. Smith
J. Oosterlaan
R. Bosker
Chris Visscher

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

cognitieve ontwikkeling
kinderen
lichaamsbeweging
onderwijs
primair onderwijs
sedentair gedrag