VSG Agenda

Een overzicht van informatie- en inspiratiebijeenkomsten, congressen, kennisdagen en overleggen.

september, 2024

Experttraining Beleidsadviseur 3.0: Module Co-creatie

18 tot en met 19 september - Apeldoorn

Het is belangrijk dat je als beleidsadviseur over vaardigheden beschikt die aansluiten bij de nieuwe rol van de overheid: je moet flexibel en slagvaardig zijn, en interactief kunnen werken. Om je daarbij te helpen organiseert Vereniging Sport en Gemeenten een training die je daadkracht vergroot en je tools en inzichten verschaft waarmee je vanuit de gemeente aansluit op de samenleving anno nu. Binnen de training is een sleutelrol weggelegd voor het actief betrekken van burgers en instellingen. Je maakt kennis met en wordt getraind in het toepassen van nieuwe technieken en werkvormen die co-creatie tot leven brengen.

Overige landelijke bijeenkomst
Tour de ‘s-Hertogenbosch

25 september - ’s-Hertogenbosch

Op woensdagmiddag 25 september organiseren een tour langs bijzondere plekken in sportstad ’s-Hertogenbosch. In kleinere groepen gaat u kennismaken met bijzondere sport- projecten en interessante accommodaties.

VSG Sportcafé

25 september - ’s-Hertogenbosch

Op woensdagavond 25 september organiseren we een bourgondische avond met een gezellige talkshow inclusief een uitdagende pubquiz waarin we op zoek gaan naar de slimste VSG-ers!

VSG Jubileumcongres

25 en 26 september - ’s-Hertogenbosch

Kom ook naar dit unieke evenement met topsprekers als hoogleraar sportontwikkeling Maarten van Bottenburg, sporthistoricus Jurryt van der Vooren, sportmarketingicoon Bob van Oosterhout en ruimtelijk adviseur gezonde leefomgeving Vincent Luyendijk. Wethouder Marianne van der Sloot en dagvoorzittersduo Huub en Hans kunnen niet wachten u te begroeten in ’s-Hertogenbosch!

Regionale contactdagen Brede SPUK

30 september tot en met 3 december - diverse locaties

Vereniging Sport en Gemeenten organiseert in samenwerking diverse partners ook dit najaar meerdere bijeenkomsten over Sportakkoord II en het Gezond en Actief Leven Akkoord. Om je bij te praten over nieuwe ontwikkelingen rondom de akkoorden, stil te staan bij lokale vraagstukken en ervaringen uit te wisselen met andere gemeenten.

VSG regionale bijeenkomst

oktober, 2024

Studiereis VSG Zuid naar Manchester

2 tot en met 5 oktober - Manchester

Manchester profileert zich nadrukkelijk als dé sportstad van Engeland. De stad herbergt twee van de grootste voetbalclubs ter wereld, er zijn tal van grootschalige sportevenementen en de stad kent vele hoogwaardige sportvoorzieningen. Sport en bewegen wordt op verschillende manieren ingezet als katalysator in de maatschappij. Tijdens deze studiereis laten ons inspireren door de goede voorbeelden die Manchester te bieden heeft.

VSG regionale bijeenkomst
Spreekuur Organisatie sportieve tochten

11 oktober - Digitaal

NOC*NSF zal de uitkomsten en de bijbehorende adviezen van het onderzoek over het organiseren van sportieve tochten delen en met de experts uit de gemeenten de denkrichtingen bespreken. Gemeenten worden tevens uitgenodigd om zich aan te melden als pilotgemeente voor de volgende fase.

Spreekuur Uitkomsten onderzoek Brede Regeling Combinatiefuncties

18 oktober - Digitaal

Het Mulier instituut monitort jaarlijks de Brede Regeling Combinatiefuncties. Dit jaar is er extra aandacht voor de taken en opbrengsten van de profielen buurtsportcoach en clubkadercoach. In dit spreekuur worden de meest recente resultaten gepresenteerd en gaan we in gesprek over hoe de regeling in uw gemeente wordt ingezet.

Themadag Sporthalbeheerders

23 oktober - Noordwijk

Tijdens deze jaarlijkse themadag gaan we in op actuele zaken waar u als sporthalbeheerder mee te maken heeft, praten wij u bij over het Certificaat Sporthallen en gaan op zoek naar de Sporthalbeheerder van het Jaar! Als u op de hoogte wilt blijven van de laatste ontwikkelingen rond het beheer van sporthallen en leren van (de ervaringen van) uw collega’s, dan mag u deze bijeenkomst niet missen!

november, 2024

Spreekuur Gemeentelijke zorgplicht huisvesting bewegingsonderwijs

29 november - Digitaal

Basisscholen moeten vanaf 2024 minimaal twee lesuren bewegingsonderwijs per week verzorgen. Belangrijk is dat er op gemeentelijk niveau voldoende sport- en beweeglocaties zijn. Mulier Instituut heeft onderzoek gedaan onder gemeenteambtenaren of ze aan deze verplichting kunnen doen. Tijdens dit spreekuur zal in discussie worden gegaan over de belangrijkste resultaten.

Spreekuur

Waar bent u naar op zoek?

Vereniging Sport en Gemeenten

Samen sterk voor lokale sport!